مراجعه به مطب
برای مشاهده آدرس،تلفن وکروکی مطب کلیک کنید

دیسک چیست ؟

دیسک ماده قابل انعطافی است که در بین مهره ها قرار می گیرد و باعث انعطاف ستون فقرات ، در صورت فشار و استرس روی آن می شود . هر دیسک از دو قسمت مرکزی و محیطی تشکیل شده است . قسمت مرکزی شامل ماده لزج و نرم و قسمت محیطی سفت و محکم می باشد . در زمانی که به دیسک فشار زیاد وارد شود ، ماده لزج و ژله مانند از محیط دیسک بیرون زده و با فشار به اعصاب نخاعی که از کنار آن عبور می کنند باعث ایجاد علائم عصبی در ناحیه ستون فقرات و اندام ها می شود .

در صورت عدم درمان مناسب ، این عارضه می تواند منجر به علائم غیر قابل برگشت و حتی فلج اندام شود .

آندوسکوپ چیست ؟
آندوسکوپ وسیله ای است که با آن می توان مهره ها ، دیسک بین مهره ای ، ریشه های عصبی ، طناب نخاعی و سوراخ بین مهره ای را مشاهده کرد و عامل فشار بر روی عصب ستون فقرات را رفع و علائم بیماری را رفع کرد .

مزایای آندوسکوپی دیسک در مقابل عمل جراحی باز چیست ؟
• در عمل جراحی باز برای رسیدن به دیسک مورد نظر ، قسمتی از استخوان مهره ای برداشته می شود و در نتیجه مهره صدمه میخورد . ولی در عمل آندوسکوپی هیچ قسمتی از استخوان آسیب نمی بینید .
• احتمال چسبندگی درعمل جراحی باز بیشتر از آندوسکوپی است .

• احتمال خونریزی در عمل آندوسکوپی با توجه به شکاف کوچک ایجاد شده ، به مراتب کمتر از عمل جراحی باز است .
• احتمال عفونت در عمل آندوسکوپی با توجه به شست و شوی مداوم در حین عمل ، بسیار کمتر از عمل جراحی باز است .
• در آندوسکوپی نیاز به بیهوشی عمومی مانند جراحی باز نیست .

• در آندوسکوپی شکاف داده شده روی پوست حدود 8 الی 10 میلی متر است و به عضلات اطراف مهره ای صدمه ای وارد نمی شود . در صورتی که در جراحی باز این شکاف به مراتب بیشتر می باشد .
• در آندوسکوپی دیسک ، نیاز به بستری در کلینیک نبوده و بیمار می تواند همان روز مرخص گردد .